امتحانات و استرس

با فرا رسيدن فصل امتحانات ، استرس بر ذهن و جان دانشجويان سنگيني مي کند؛ هر چند فصل امتحانات زمان گذراندن يک تجربه آرامش بخش نيست ، اما با اين حال نه تنها مي توانيد از تبعات و اثرات منفي آن بکاهيد، بلکه حتي مي توانيد از استرس براي کسب نتايج بهتر کمک بگيريد.هر چند شايد کمي عجيب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشيد که استرس هميشه چيز بدي نيست.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

در واقع يک ميزان حداکثري مطلوب استرس هست که هر چه به اين سطح از استرس نزديکتر شويد، عملکرد شما بهتر مي گردد. استرس بيش از حد در فصل امتحانات دقيقا مانند هر عامل ديگري که مانع تمرکز بر پرسشها مي گردد اقدام مي کند و باعث مي گردد مطالبي را که ياد گرفته ايد فراموش کنيد. اين طریقه مي تواند از طريق سر درد، حالت تهوع ، تب و لرز يا گرفتگي عضلات اتفاق بيفتد که در هر حال نتيجه اي غیر از عملکرد ضعيف و نمرات پايين در پي نخواهد داشت.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

پرسش اساسي اين می باشد که چگونه مي توان استرس را به شکلي مديريت نمود که با حداکثر ميزان مطلوب آن نتايج بهتري به دست آورد؟

 

با برنامه ريزي قبلي مطالعه کنيد

بيشتر دانشجويان مي دانند که خواندن و حفظکردن مطالب در شب پيش از امتحان ، هيچ گاه مانند مطالعه برنامه ريزي شده در طول ماههاي گذشته ثمربخش نيست ؛ اما با دانستن اين موضوع ، بيشتر دانشجويان به انجام اين کار مبادرت مي کنند. از همين الان به مواد درسي که بايد براي امتحان بخوانيد فکر کنيد و به برنامه اي که طبق ، آن دست کم چند هفته زودتر از امتحان به مطالعه اين جزوات و کتابها اقدام کنيد. يک جدول زمانبندي براي کار آماده کنيد و براساس آن پيش برويد. فهرستي از مطالبي که بايد براي امتحان آماده گردد تهيه و با مطالعه هر قسمت و بخش آن را علامت گذاري کنيد. از تکنيک هاي متفاوت مطالعه بهره گیری و عملکرد خود را در هر روش مطالعه اي بررسي کنيد تا بتوانيد مناسب ترين روش را برگزينيد.

به اندازه کافي بخوابيد

در فصل امتحانات به دليل افزايش ساعات مطالعه و خستگي ناشي از آن ، بدن نيازمند خواب و استراحت کافي می باشد.

خواب همچنين در تجديد قواي ذهني و آماده کردن آن براي يادگيري بيشتر ضروري می باشد.

پس چنانچه نتايج امتحانات برايتان مهم می باشد.

به خواب خود به اندازه کافي اهميت بدهيد و با در نظر داشتن کار روزانه ، ميزان خستگي و شرايط جسمي خود به اندازه کافي بخوابيد. بکوشيد شب امتحان زودتر بخوابيد حتي اگر ساعت امتحان بعدازظهر باشد.

 

تغذيه مناسب داشته باشيد

در فصل امتحانات شايد بيش از هر زمان ديگري ، تغذيه در موفقيت شما تأثیر دارد. چنانچه به اندازه کافي مواد مغذي و ضروري به سلولهاي خاکستري مغز نرسد ذهن ما نمي تواند با حداکثر توان خود به يادگيري بپردازد. چنانچه تحت رژيمهاي درماني قرار داريد، در موقع امتحانات خود را مقيد به رعايت کامل رژيم غذايي نکنيد و مطمئن شويد به اندازه کافي ميوه و سبزي تازه و غلات کامل مصرف مي کنيد. توجه داشته باشيد چنانچه به اندازه کافي از اين مواد غذايي بهره گیری نمي کنيد با مکملهاي مولتي ويتامين کمبود آنها را جبران کنيد. چنانچه در حين غذا خوردن نيز مطالعه مي کنيد، بکوشيد از غذاهاي آماده سالم و مغذي بهره گیری کنيد. يک تا 2ساعت پيش از رفتن به جلسه امتحان يک غذاي کربوهيدرات دار کامل بخوريد تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگيري گردد.

تحرك داشته باشيد

با نزديک تر شدن روز امتحان ، حبس کردن خود در اتاق يا تکان نخوردن از کتابخانه براي ساعات طولاني روش آساني براي مطالعه می باشد ؛ اما وقتي ما براي ساعات طولاني هيچ تحرکي نداريم مغز ما نيز دچار رخوت و سکون مي گردد. اگر مي خواهيد تمام آن چيزي را که مي خوانيد به ياد بسپاريد، حتما ورزش حتي به اندازه بسيار کم ، مانند قدم زدن به مدت چند دقيقه را فراموش نکنيد. چنانچه در طول مطالعه علايم استرس را در وجودتان حس کرديد، بکوشيد تمرين هاي ورزشي سنگين تري را انجام دهيد تا انرژي هاي منفي به اين ترتيب دفع شوند.

 

 

تمرين هاي آرامش بخش را فراموش نکنيد

روشهاي آرامش بخش (ريلکسيشن ) متفاوتي وجود دارند که مي توانيد با در نظر داشتن شرايط و علايق خود از آنها کمک بگيريد. مديتيشن ، گوش دادن به موسيقي ملايم ، يوگا، تائي چي ، حمام آب داغ يا آب سرد، يادداشت و خاطره نويسي و قدم زدن در پارک يا محيطهاي باز و سبز طبيعت مانند روشهايي هستند که مي توانند بهره گیری شوند.

شروع آرامش با نفس کشيدن

هم پيش از امتحان و هم در طول امتحان ، اکسيژن يار و ياور شماست.

نفس عميق کشيدن روش آرامش بخشي می باشد که مي توانيد پيش از امتحان و همچنين در طول جلسه به گونه مداوم از آن بهره گیری کنيد. وقتي تحت فشار هستيد، به صورت طبيعي تنفس شما سريع تر و درنتيجه سطحي تر مي گردد. اجازه ندهيد چنين اتفاقي بيفتد. بکوشيد نفسهايتان آرام تر و عميق تر گردد. با اين کار شاهد پايان فشار و شروع آرامشي در وجود خود خواهيد بود و ذهنتان با انجام اين کار شفاف و آرام تر خواهد گردید.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

لزوم مشاوره


پاسخ دهید